Aisya, telinga dan cikenit : Rawatan sakit telinga

Episod terakhir cerita “Aisya, telinga dan cikenit”
hahaha
lepas g buang cikenit dkat hospital, telinga aichan still sakit,,
telinga kiri sakit sbb infected, ada bengkak n nanah,,
telinga kanan luka kena doctor punya tools,
doctor ade bagi ubat titis, painkiller n antibiotik,,
kite pg klinik hari ape dah ritu?
rabu kot hihi,,rabu malam tu still x leh tidur lagi,,
khamis siang pun dok melalak jugak stress mami,,
petang hari khamis balik rumah nenek,,
nenek carikan pucuk kunyit,,
kunyit rumah nenek dah mati tenggelam banjir,,
so pegi amek kat rumah pakcik harun,,
tu pun tinggal sebatang xdop lolo
(one and only maksudnye hii)
pucuk kunyit pecah2kan dan perah air die,,
titiskan air kunyit ke dalam telinga sesedap rasa hii,,
malam tu aichan tidur agak lena, sekali je ngadu sakit telinga,,
huwaaa magic kihkih,,
actually bukan magic la ye hihi,,
mmg kami adik beradik, sape yg pernah sakit telinga,
ubat paling mujarab hanyalah air pucuk kunyit ☺
Alhamdulillah, menjadi 100% ..
Jumaat siang aichan mengadu sakit sekali,,
Jumaat malam tidur lena sampai pagi,,
nampak die korek2 telinga masa tidur,,
mami rasa bukan sebab sakit, tp dah gatal kot,,
nenek cakap tu tanda bengkak,luka n nanah dah mengering dan stat berkuping kot
gatal itu adalah normal..
so yeah..marilah kita share cara nenek merawat sakit telinga

1) Ambil pucuk kunyit bergulung
Selawat 7 kali dan niat nak ambil pucuk kunyit untuk rawat sakit telinga. Tarik pucuk kunyit dari pokoknya perlahan2, jangan terputus ye.

contoh pucuk kunyit amek dkat rumah kite,,
kurus kering x de air pun hihi..

2) Ketuk2 pucuk kunyit biar pecah2, (jangan la sampai hancur lebur pulak) dan layur atas api lilin- untuk matikan bakteria/kuman kot.

3) Perah2 pucuk kunyit dan tadah air kunyit yang keluar ke dalam bekas.
(kitorang dulu umi perah titik direct ke dalam telinga. aichan ni punya la susah nak titik terus, kita perah dan masukkan ke dalam bekas dulu)

Air kunyit dari pucuk kunyit pokcik harun..
pucuk tu agak besar dapat lebih kurang 5ml air kunyit.

4) Masa nak titik ke dalam telinga pesakit, selawat dulu beberapa kali (nenek suka selawat 7 kali) dan niat minta dari Allah sembuhkan sakit telinga.

Alhamdulillah, harini hari ahad, aichan dah x mengadu sakit telinga dah,,
fuihh lega,,
So, sape yang sakit telinga boleh cuba ye,,
berdasarkan pengalaman 29 tahun, (alamak dah nak masuk 3 siri la)
dengan izin Allah, petua ni 100% mujarab.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge