Resepi ikan gulai kelate

sumber asal klik sini ye

resepi yang HARUS SAYA simpan sebab sedap hahahah
lauk ni makan dengan nasi putih pagi2
jadi lah nasi berlauk ikan
org kelate ni pagi2 wajib makan nasi belauk @ kerabu,,
kalau x xde tenaga nak g menoreh,,
yang x menoreh macam saya pun makan nasi berlauk jugekk..hihi

resepi selera saya

  • bawang merah 2 ulas, bawang putih seulas, lengkuas 1cm kot, kunyit 1 cm tumbuk lumat
  • bahan tumbuk masuk periuk, 2 sudu cili giling cap sampan, santan secawan kopi, air 2 cawan, asam keping umi 2 keping,
  • masak sampai mendidih, pastu masukkan ekor ikan aye 2 ketul,
  • masak sampai mendidih sekali lagi, masukkan timun semuat yang boleh(saye suke timun hihi) dan cili hijau besar,
  • masukkan garam, gula dan KELUARKAN SEKEPING ASAM,(kalau tak malam kang lepas perangat, masam gile)
  • masak lagi sampai mendidih, ikan masak, timun masak, cili masak dah boleh tutup api,
jom makan nasi..
ehh goreng ikan dulu kejap..

2 comments

  1. heheh cube la kak, resepi yang asal tu..yg saye punye tu dah kurangkan bawang, lebihkan cili giling ikut selera sndiri..:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge